Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
Post

Dezbaterea de Sâmbătă: Libertatea de a alege la serviciu

freechoice

Plecăm de la urmatoarea afirmație:

“În ciuda tuturor discuțiilor privind contrariul, companiile adesea depun mai mult efort pentru a “dezvăța” salariații să inoveze, prin programe/cursuri de formare orientate într-o singură (“cea mai bună”) direcție, decât să încurajeze oamenii să aducă idei noi/proaspete în companie”. - Gary HAMEL The future of management

Sună cunoscut? Fiecare companie își construiește propriile programe de formare profesională dintr-un motiv simplu: există un model de business, trebuie să te integrezi, trebuie să te mulezi pe sistem. Tocmai de aceea, cursurile sunt o invitație la “hai să te invățam noi ce și cum trebuie să faci”, indiferent dacă vorbim despre soft skills sau hard skills. Toate cursurile sunt extrem de bine pregătite. Suportul de curs este un document foarte important pentru angajator, indiferet dacă, punctual, pentru anumite training-uri se angajează prestatori externi. De ce? Pentru că acest document cuprinde “direcția”, mesajul, obiectivul, pe care îl urmărește angajatorul în ceea ce privește competențele pe care trebuie să ni le dezvoltăm.

Îmi imaginez că noi salariații suntem niște diamante neșlefuite, descoperite în urma unui proces complex de căutare și, de-a lungul perioadei noastre contractuale suferim niște transformări controlate, suntem șlefuiți, pâna ajungem adevărate bijuterii cu care patronii se mândresc. Ca să rămâne în aceeași “metaforă”, știm foarte bine că atunci când ne facem bijuterii “la comandă” putem să impunem bijutierului modelul pe care îl dorim, nu?

Este corect?… Este cea mai bună metodă?… Este cea mai eficientă abordare?

Dacă mă gandesc bine este exact ca la școală. Astea sunt materiile, ăștia sunt profesorii… spor la învățat și poate nu vi acasă cu nota 10 (zece).
La școală nu putem să ne alegem nici ce anume vrem să studiem și nici cu cine vrem să studiem. Nimeni nu tine cont și nu ne evaluează dacă avem anumite calități/aptitudini/înclinații și să ne orienteze formare în funcție de acestea….Nu-i corect, părerea mea!
Pentru a studia “altceva” există opțiunea “în particular”. Îți alegi profesorul, materia și te dezvolți.

La muncă este aproape identic.
Nu ar fi mai bine să avem mai multă libertate să alegem noi?
Angajatorul ar trebui să se peocupe să creeze instrumetele, cadrul și procesele prin care să ofere șansa ca fiecare salarit să fie evaluat corect (nu doar prin ochii șefului direct).
Angajatorul ar trebui să se preocupe să pună la dispoziția salariatului cât mai multe opțiuni în ceea ce privește formatorii și programele de formare, în așa fel încât să existe o ofertă iar salariații să poată să aleagă.
Sunt aproape convins că banii cheltuiți de patron vor fi aceeași (eu aș fi chiar dispus să cotizez suplimentar mai ales dacă vorbim de training-uri adevărate care se lasă cu certificări recunoscute, pentru că în primul rând Mă “cursez” pentru mine), în schimb “return-ul” va fi cu totul altul.

Categoric trebuie să existe un rezultat, iar eficiența formării trebuie dovedită. Bun, îți ofer libertatea asta, îți alegi ce cursuri vrei să faci, îți alegi formatorul, ș.a.m.d dar trebuie să se vadă și rezultatele. Și rezultatele se vor vedea cu siguranță pentru că într-un astfel de context, într-o astfel de cultură, se activează PRINCIPII pe care poate astăzi mulți salariați nu le nutresc, nu le împărtășesc: Încredere, Dragoste (nu râde), Misiune, Respect, Calitate, Responsabilitate, etc.

… Alte opinii? Păreri? Perspective? :O)

À propos de cursuri:
Câți dintre voi ați participat la un curs cu tematica: Cum să inovăm la locul de muncă? sau De ce este importantă inovația la locul de muncă?… Vi se cere să inovați la muncă?

offline coach

Leave a comment  

name*

email*

website

Submit comment

CommentLuv badge
Visit Us On FacebookVisit Us On TwitterCheck Our Feed