Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
Post

Așa arată o inovație în management!

image… se poate și FĂRĂ șefi?

Chiar dacă pare de necrezut, există și companii în care managerii sunt… în plus, pentru că nu prea au ce “manageria”. Să nu credeți că lipsesc ei cu desăvârșire din peisaj, dar nu au atribuțiile clasice ale unui “dom’ director”.
Nu putem încadra aceste firme nici cel puțin la categoria excepții pentru că sunt rarități, le numeri pe degete. Sunt adevărate inovații în management și sunt mai degrabă studiate decât replicate ca și modele de business.

Un astfel de exemplu este SEMCO – o companie fondată în 1950 în São – Paolo, Brazilia de către inginerul austriac Antonio SEMLER.
Nimic deosebit până la începutul anilor ’80; cei 90 de salariați se ocupau cu producția de instalații centrifuge utilizate în industria uleiurilor vegetale.
În 1982 Ricardo SEMLER preia de la tatăl său funția de CEO și de atunci conduce unul dintre cele mai radicale experimente din lume în ceea privește “employee self-management”, cum spun americanii.

In momentul de față compania are peste 5.000 de salariați, o grămadă de afaceri dezvoltate în cei 30 de ani și a ajuns la o cifră de afaceri de aproape 1 miliard de dolari.

Ce îi face unici este stilul de management inovator promovat, care nu are nicio legătură cu ce știm noi despre cum se conduce o companie multinațională. Ca să vă dați seama de ce este o raritate spicuiesc câteva particularități organizatorice de la SEMCO:
- nu are o structură oficială;
- nu are organigramă (R. SEMLER susține că este CEO adică “Chief Enzyme Officer”);
- nu au plan de afaceri sau o strategie a companiei, nu au nici planuri pe 2 sau 5 ani;
- nu au un buget pe termen lung;
- acum câțva ani au renunțat la Sediul Central; nu există birouri “fixe”.
- chiar dacă există ierarhii, toată lumea este tratată în mod egal și toți salariații sunt respectați indiferent de nivelul la care lucrează;
- nu există manageri, în schimb există LEADERI;
- angajările sunt făcute de salariații (dacă un candidat nu trece de “interviurile” cu echipa în care urmează să lucreze… Nu va primi postul);
- leaderii sunt aleși de către salariați;
- toți angajații au dreptul la opinie și la un punct de vedere fără ca cineva să fie sancționat pentru că a “provocat” un leader;
- informațiile în intern sunt transparente și toată lumea are acces la ele;
- toți muncitorii, inclusiv cei care lucrează “la bandă”, decid când muncesc și cât muncesc;
- profitul se împarte cu salariații… este un motiv și un argument suficient ca toți să îți faci treaba;
- muncitorii contribuie cu idei la produsele pe care le produc;
- nu există control intern și au fost eliminate aproape toate procedurile;
- nu se fac verificări verificări cheltuieli;
- un procent important dintre salariați își stabilesc propriile salarii (au acces la informații comparative de pe piața muncii dar și la informații interne despre salariile din Semco).
… Ce părere ai? Foarte tare!

Practic, Semco oferă angajaților un control fără precedent asupra activității pe care o desfășoară, se bazează pe integritatea salariaților, pe presiunea pusă de la egal la egal și oferă salariaților acces fără restricții la informații. Un indicator foarte important care spune multe despre ce fel de angajator este Semco: fără a ține cont de pensionări, viteza de rotație a personalului se pare că nu depășește 1%/an … cred și eu.

Categoric nu s-a ajuns la acest nivel de performanță peste noapte și fără a exista un set de reguli, pricipii și valori foarte clare, bine definite, însușite și respectate de toți salariații. Știm foarte bine că într-o companie în care nimeni nu respectă nicio regulă, anarhia poate prelua conducerea foarte rapid.
La SEMCO există un “Manual de supraviețuire” care cuprinde 43 de regului clare, simple explicate într-o propoziție…

Toată această aventură de peste 30 de ani a companiei Semco este subiect de studiu în universități de prestigiu, dar este și subiectul cărților Maverick și The Seven Day Weekend, scrise de Ricardo SEMLER însuși.

În loc de concluzie:
Inovația în management ar trebui să fie un proces obligatoriu.
Felul în care sunt conduse companiile astăzi nu cred că diferă foarte mult de felul in care erau conduse acum 50-80 de ani, prin urmare sunt total de acord cu cei care spun că descoperirile majore în management necesită salturi intelectuale lungi și progresul real presupune o revoluție…deci…

Ce mai așteptăm? La luptă! :O)

offline coach

Leave a comment  

name*

email*

website

Submit comment

CommentLuv badge
Visit Us On FacebookVisit Us On TwitterCheck Our Feed