Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
Articles

Don’t do it Monkey Style!

Sursa foto = click foto

Cu ceva timp în urmă am citit despre un experiment destul de interesant realizat într-o grădină zoologică și pe care vreau să îl relatez:

Într-o cușcă erau vreo 10 maimuțe drăguțe și foarte jucăușe.
În cușca maimuțelor îngrijitorii au agățat într-un copac … banane.
Ce se întâmpla:

Faza 1. Ori de câte ori o maimuță încerca să ajungă la banane, un îngrijitor stropea cu un furtun cu apă toate maimuțele care rămâneau la sol.
După mai multe astfel de “acțiuni” maimuțele au început să reacționeze astfel că, de fiecare dată când una din “colege” încerca să atingă mâncarea, celelalte deveneau agresive și nu îi permiteau pofticioasei să se apropie de fructe. Mesajul era foarte clar: “fată, dacă vreuna din noi se atinge de banane, este unu’ care ne udă, nu înțelegi?”; și într-adevăr dacă nu luau bananele, nu le stropea nimeni cu apă.
Tare, nu? Dar asta nu este tot!

Faza 2. După o perioadă, au început să înlocuiască maimuțele. La anumite intervale de timp scoteau câte o maimuță din trupa inițială și introduceau în cușcă un exemplar “nou”. Cei(cele) care erau nou veniți(e) evident nu știau “regula”, prin urmare, de câte ori erau tentați să se apropie de fructe … scandal și stop joc! Nimeni nu se atinge de banane!
Dacă nimeni nu se atinge de banane, nimeni nu este stropit.
Dar asta nu este tot!

Faza 3, 4, …10: au înlocuit TOATE maimuțele.
Acum devine interesant experimentul.
Rând pe rând, fiecare maimuță nou introdusă în “echipă” a învățat regula casei, astfel că s-a ajuns în situația în care deși niciuna dintre ele nu a fost stropită cu apă niciodată, știau că dacă cineva încearcă să se apropie de banane trebuie oprit. De ce?PENTRU CĂ AȘA SE ÎNTÂMPLĂ LUCRURILE LA NOI ÎN “INCINTĂ”!!!

got it? … Nu vreau să aduc în discuție aspecte care țin de cultura organizatională a unei companii și felul în care apar și se perpetuează în timp anumite cutume (deși experimentul pentru așa ceva a fost făcut); vreau în schimb să reduc tabloul la dimensiunea unei echipe, unui colectiv pentru a vă exemplifica i) cum se întâmplă niște “lucruri”; ii) ce trebuie să evitați; iii) cum ar trebui să procedați … indiferent dacă sunteți un membru cu experiență al echipei sau dacă sunteți nou-venit.

“patronul” la care lucrez, ca multi alții, a trecut printr-o etapă de dezvoltare a afacerii. Ce a presupus asta? Fructificarea cât mai multor oportunități pe care le oferea piața la momentul respectiv. Concret: au fost create funcții noi, a crescut numărul de salariați, au fost promovați oameni, au fost deschise noi puncte de lucru, s-a recurat masiv … tot tacâmul!

Într-o asemenea conjunctură cred că orice “patron” își dorește să recruteze tot ce-i mai bun din piața de profil, ceea ce este aproape imposibil când vorbim de “volume”. În plus, un om foarte bine format, un specialist “coastă” bani…
Soluția de mijloc: recrutăm tinere talente, le formăm “on the spot” și “inhouse” și dăm drumul la fabrică.

Nimic greșit sau ieșit din comun, zic eu DAAAR în acest context (și nu numai) ÎNCEPUTUL poate fi determinant pentru toți cei noi intrați în echipă.

Personal asociez etapa integrare într-o echipa și de formare a unui salariat cu “cei 7 ani de acasă” și nu glumesc. Dacă acest proces este acompaniat de persoana potrivită care să aibă calitățile și expertiza necesara formării unui salariat sau unei echipe, totul este perfect. Cu alte cuvinte este important să ai de la cine învăța!
În caz contrar, dacă un copil își vede părintele că aruncă hârtie pe jos pe stradă și nu la coșul de gunoi; dacă aude părintele că înjură și începe să înjure și el dar nimeni nu îl corecteză și nici nu îi explică ce este rău și ce este bine, adică dacă nu are de la cine învăța, există toate premisele să avem de a face cu un “copil”(salariat) problemă.

Un obicei sau  (aproape) o “regulă” generală întâlnită la cei nou veniți în sistem:
Ipoteză: presiune mare, probleme multe. Ce fac? Întreb un coleg.
“-Auzi, cum rezolv problema asta?”;
Răspuns: “Eu procedez …așa”.
Foarte bine, am primit soluția, am rezolvat problema.
Întreb eu: oare am rezolvat corect problema? este soluția cea bună dată de colegu’? am verificat dacă este bine? …

Răspund (tot eu): este muuult mai simplu și mai rapid să întrebi pe cineva care (aparent) știe decât să gândești, să citești, să cauți soluția sau cel puțin să verifici ulterior să vezi dacă este ok!

O faci o dată, de două, de  … “n” ori … și uite așa, exact ca și în experimentul menționat mai sus,  vei dobândi anumite “cunoștințe”, abordări, atitudini și felul de a face lucrurile … pur și simplu, pentru că “așa se întâmplă lucrurile la noi în incintă”, “așa am învățat și eu”, “așa facem noi” … Atenție, există riscul major să învățați greșit, să nu progresați și să bateți pasul pe loc cu această abordare!

Ce vă sfătuiesc:
- citiți; informați-vă; consultați-vă; verificați; asigurați-vă că lucrați “by the book” și nu “după ureche”;
- fii curios! Încearcă să înțelegi “DE CE?”! Cercetează;
- fă conexiuni și nu te limita doar la ce este evident!;
- cere sfatul și validează cu superiorul soluțiile identificate = inițiativă / problem solving;
- nu te mulțumi cu un răspuns rapid de la colegu’; dacă și el a învățat greșit de la predecesorul său?
- fi preocupat și învață corect! Este cel mai bun lucru pe care îl poți face în etapa de integrare si de formare!

Dacă ești manager, acordă importanță și atenția cuvenită procesului de formare a unui salariat. Cum îl “crești” așa îl vei avea! Nu lăsa lucrurile în virtutea inerției, nimic nu este întâmplător și crede-mă “cum e turcu’ … și pistolul !”.

Viața este dură, lupta grea și concurența este destul de mare. În ziua de azi nu ar trebui să își mai permită nimeni să fie superficial sau să se justifice la nesfârșit că este la început sau că nu are experiență! Ca să supraviețuiești în jungla corporatistă trebuie să fii profesionist, nu amator! “it’s a must!”

Concluzie: don’t do it Monkey Style ! (:O)

va urma…

offline coach

  • Foarte interesant articolul! (unul din multe altele)

    Daniel

    1 ianuarie 2013

  • Apreciez fiecare comentariu, feedback pe care îl primesc. Feedback-ul este important pentru toată lumea, prin urmare: îți mulțumesc!

    offlinecoach

    1 ianuarie 2013

Leave a comment  

name*

email*

website

Submit comment

CommentLuv badge
Visit Us On FacebookVisit Us On TwitterCheck Our Feed