Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
Post

Felicitări / Atenție … dom’ DIRECTOR!

Sursa foto = click foto

Oh da! Your time has come!
Ai scos bastonul de mareșal din raniță și acum îl fluturi deasupra capului!
Ești “uns” (:O) … yesss, ești oficial dom’ DIRECTOR!

Nu pot decât să te felicit și să te apreciez!
Sunt convins că numirea ta nu este o întâmplare, ai muncit, ai creat plus valoare, ai fost remarcat, ai avut rezultate, AI MERITAT!
La fel de convins sunt că, dacă aș fi o muscă în biroul sau open-space-ul din care ai plecat, aș auzi cu totul și cu totul altceva (:O) despre numirea ta și “motivele” din “spatele” ei, probabil că aș afla și “omul” cui ești și cu siguranță aș mai indentifica cine este președintele “fan-clubului” tău … probabil că ști și tu (aproape) toate aceste lucruri.(:O)
Pâna una-alta: Welcome to the other side!

De unde începem aventura de manager?”; “Ce facem în primele săptămâni /luni dupa numire?”; “Cum luăm primele decizii?”; “Cum interacționăm cu echipa  la început?”; “Cu ce NU trebuie să începem?”; “Cum să facem să pășim cu dreptul?”… și multe alte repere voi încerca să vă ofer dechizând acest subiect. Vă ofer perspectiva mea și vă împărtășesc din experiența mea!

De ce? Pentru că am văzut destul de mulți manageri debusolați când au trecut de cealaltă parte a baricadei; pentru ca am văzut la fel de mulți care NU au reușit să facă pasul definitiv de cealată parte (cu un picior au rămas de unde au plecat) și pentru că mai sunt unii care nu numai că au trecut cu brio baricada, dar cred că și-au luat un avânt destul de mare și au ajuns în “arătură”.

“Începutul” este o etapă determinantă în absolut tot ceea ce facem! O putem asocia cu “organizarea de șantier” în cazul unei lucrări de construcții. Asocierea nu este întâmplătoare. Ai fost numit într-o funcție de conducere ca să CONSTRUIEȘTI ceva și sunt convins că îți dorești și tu să RĂMÂNĂ CEVA în urma ta.
Eu nu sunt superstițios, dar de un lucru m-am convins singur:
“dacă un lucru începe prost, șansele să se termine și mai prost sunt destul de mari!”… așa că sunt foarte atent cu fiecare “început”, fiți și voi! (trebuie să mă credeți pe cuvânt și vă spun din pragmatism că întotdeauna este mai bine să înveți pe pielea altuia, decât pe pielea ta).

   - O greșeală (din punctul meu de vedere) pe care au fost tentați să o comită mulți manageri proaspăt numiți (dintre cei pare i-am cunoscut) din lipsă de experiență sau datorită “modelului ” care l-au avut ca exemplu (?!): din prima lor zi de manager cu acte în regulă, au ținut cu tot dinadinsul să își exercite PUTEREA dobandită, ca să înțeleagă TOȚI “supușii” cine este șeful … Sunt duri, rigizi, tăioși, directivi, duri. (?!?)

Oare asta să înseamne să fi manager? Crezi că este această atitudine este soluția potrivită ca să te impui?
Rețineți: din experiența mea, aproape de fiecare dată, o atitudine aspră și dură este “alimentată” de lipsurile(ca să mă exprim frumos)/frustrările/nesiguranța/minusurile celui care le afișează.
Și fie vorba între noi doi: ca “stil” de management este cel mai simplu!
Vine salariatul la tine în birou cu o problemă, cum deschide ușa îi aplici un pumn în plex (la figurat desigur), dacă mai suflă îl mai bușești o dată și în felul acesta te-ai asigurat că din inițiativa lui sigur nu te va mai “deranja” curând… Tare, nu?
Crezi că cineva îți va mulțumi pentru asta, vreodată?
Crezi că, în afară de faptul că trebuie să te ocolească, a mai învățat ceva?
… Categoric NU!

Relaxează-te, ai tot timpul să îți verifici bastonul de mareșal!

Pâna la momentul respectiv în primele zile, chiar săptămâni este ESENȚIAL :
- să îți cunoști toți membrii echipei … dacă ești într-o echipă nouă (discuțiile individuale ți-i le recomand, să afli ce backgroud au?,  ce au făcut?, ce fac?,  cu ce se ocupă?)
- să înțelegi cum se întâmplă lucrurile efectiv (întrebi “cum?”; “de ce?”; “cine?”; “cât?”);
- să încerci să îți faci o imagine de ansamblu asupra “proceselor” de care răspunzi;
- să nu te pierzi în detalii și amănunte inutile și absolut irelevante pentru creionarea imaginii de ansamblu.

Această etapă va dura probabil 2-3 săptămâni (poate și mai mult) în funcție de mărimea echipei și de numărul proceselor. Dacă echipa este numeroasă cred deocamdată este suficient să îi cunoști pe cei care îți raportează direct sau direct reports ;O).

În etapa imediat următoare va fi foarte important să începi să corelezi niște rezultate/cifre cu constatările făcute de tine și așteptările celor care te-au numit (cu siguranța ti-au fost comunicate) și să investighezi în special zonele unde cifrele nu arată prea bine. Având imaginea de ansamblu, având și experiență operațională probabil vei identifica câteva puncte nevralgice pe care este obligatoriu să le remediezi.
Deja au trecut cel puțin două luni de când ai fost numit, cred că este momentul potrivit să începi să “emiți” păreri, reguli, opinii… Este momentul să iei primele decizii!

Etapa pe care tocmai am descris-o o consider foarte importantă, tratați-o ca atare, concluziile desprinse aici vă vor ajuta extrem de mult la “construcție”.

   - O altă greșeală de început pe care vreau să o semnalez este aceea de a NU te desprinde de “execuție” după ce ai fost numit într-o funcție de conducere, asumându-ți rolul de  manager “jucător” (cum le spun eu).
Să ne întelegem: este foarte important să cunoști în detaliu toate operațiunile, în general puterea exemplului  este foarte importantă, dar nu cred că misiunea ta este să fii tu cel care “centrează, dă cu capul, înscrie și se bucură”. Dacă ești într-o pozitie de management, asta NU înseamnă plus de valoare. Înseamnă “one man show” și la un moment dat problemele și situatiile te vor copleși (este doar o chestiune de timp), vei începe să stai peste program, să nu îți ajungă timpul … tot tacâmul …(am discutat subiectul).
Ca fapt divers, pentru mine este destul de greu de explicat situația în care echipa pleacă de la muncă “la program”, și șefu’ rămâne că mai are treabă! (evident, sunt situații și situații, job-uri și job-uri, nu intru în detalii acum – însă trebuie să ne alertăm dacă devine o regulă zilnică).

Când mă gândeam că unii nu reușesc să facă pasul complet înspre noua provocare, mă gândeam atât la “jucători” cât și la acei manageri pentru care încă nu este foarte clară delimitarea dintre funcția pe care o au în prezent și statutul de fost coleg de suferință. Cel mai des am întâlnit aceată tipologie atunci când un membru al unei echipe (mai mari sau mai mici) a fost numit șeful celorlalți …cool!!

Adică până ieri puneam la comun toate înjurăturile, nemulțumirile, frustrările, salariile confidențiale și comentariile despre tot ce ni se întâmpla, iar de astăzi TU vii să ne mărești target-ul?, vii să ne spui că e puțin?, că trebuie mai mult? … hellllo? … ai uitat de unde ai plecat?

Poate fi foarte ușor să te impui într-o asemenea echipă, dar și mai ușor pot scăpa lucrurile de sub control în defavoarea ta și a actului de management care trebuie să se întâmple. (am suficiente exemple să vă ofer și soluții care au funcționat, rămâneți pe recepție).

În altă ordine de idei, voi face referire și la exemplele de manageri proaspeți numiți care, așa cum am spus și-au luat un avânt mai mare și au aterizat unde nu trebuie. În general aceștia sunt cei care “dospeau” de ceva vreme, așteptau să fie numiți. Ei, în general, știu tot, știu exact ce nu merge, cine nu își face treaba, știu exact ce trebuie să schimbe, știu și mai exact ce trebuie să îmbunătățească, acționează și decid independent, nu se prea consultă pentru că, vezi Doamne, nu au cu cine, simt o presiune bruscă pe umerii lor pe care o transmit mai departe fără ezitare, sunt destul de agitați și mai presus de toate pot fi imprevizibili.

Ei bine, dacă cumva vă regăsiți în cele de mai sus, vă rog să mai rețineți două lucruri importante:
1. ECHIPA este SFÂNTĂ! Fără echipă și fără RESPECTUL echipei sunteți pe nicăieri!
2. Toți ne dorim să confirmăm cât mai repede așteptările, să fim vizibili, să avem rezultate pe termen scurt (imediate dacă se poate), să arătăm celor care ne-au investit cu încredere că nu s-au înșelat în privința noastră… este firesc,  este legitim și poate fi justificat, știu și eu ce înseamnă. DAAAAR:
- NU bruscați lucrurile
- NU ignorați timpii tehnici necesari derulării unor procese/fluxuri
- NU vă repeziți
- NU ignorați experiența membrilor echipei
- apropiați-vă echipa, fiți deschiși, comunicați, puneți în valoare oamenii, fiți coerenți, fiți corecți, impuneți-vă prin COMPETENȚĂ, nu prin forță și aveți puțintică răbdare, pentru că cineva zicea: “cu răbdarea treci și munții”.

Management, echipă, rezultate, cifre, performanță, delegare, sancțiuni, feedback și multe alte subiecte voi încerca să abordez într-o serie de articole viitoare pe care le veți regăsi  în “categoria” pe care o lansez astăzi la apă și pe care am intitulat-o “Management Coaching”.

Sunt subiecte ample, sunt foarte multe aspecte care pot fi aduse în discuție, te invit inclusiv să le dezbatem și să le comentăm împreună.

va urma…

offline coach

Leave a comment  

name*

email*

website

Submit comment

CommentLuv badge
Visit Us On FacebookVisit Us On TwitterCheck Our Feed